Nutralife

Over Nutralife

"Omdat een gezond leven begint
bij een gezonde voeding"

Voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van de ouder wordende mens is er geen groter geschenk dan mate. Dat geldt voor arbeid in relatie tot rust, eten in verhouding tot bewegen, en ook hygiëne als deel van de gezondheid. Dat verband tussen een gezond lichaam in een gezonde geest dat de oude Grieken in een dieet zagen, is vandaag opnieuw actueel. In de moderne diëtiek bekijken we een dieet louter als een therapeutische verzameling eetgewoonten. In de filosofie van de oude Grieken daarentegen pak je de dingen des leven weloverwogen aan. In de overconsumptie-maatschappij waar het genoegen van te genieten voorop staat, is het evenwicht naar een positieve energiebalans omgeslagen. Vandaag zoekt iedereen in voedsel genot en gemak. Niemand die eraan denkt dat geestelijk welzijn niet los van lichamelijke fitheid kan staan.
Daarvoor lijkt het passend terug te keren naar de basis, om opnieuw het onderscheid te zien tussen een foute en goede levensstijl.

In de strijd tegen beschavingsziekten eten we 5 porties fruit en groenten per dag. Dat stelt de WHO. Dat bereik je door:
- bij elke maaltijd groenten te voegen
- vers fruit als snack te eten
- kies groenten en fruit van het seizoen, dan eet je altijd beter
- neem van alles wat uit het grote aanbod seizoensgroenten en -fruit

In de wereldkeuken van vandaag is het makkelijk kiezen voor een dieet dat het best bij je past. Ik heb altijd belangstelling gehad voor goed en gezond eten. Een gezond dieet is voor mij een leefregel, precies zoals verlangen naar rust een drang wordt naarmate prestatiedruk toeneemt. Ik ben erg gehecht aan een stevig ontbijt. Voor de lunch kies ik soms voor een seizoenssalade, of het kan ook gewoon soep zijn. Bij mijn dagelijks warm maal neem ik buitensporig veel groenten. En heb ik tussendoor een dipje, dan pluk ik een paar appels van een van de appelbomen in de boomgaard. Hierin vind ik alles wat mij urenlang verzadigt. En voor een minimum aan macronutriënten krijg ik een maximum aan micro-nutriënten. De macronutriënten leveren mij energie, bewegen houdt mij fit. Micro-nutriënten schenken geestelijk welzijn. Nog het meest van al houd ik van natuurlijke smaken. Misschien dat ik daarom eerder dan dat ik iets kant-en-klaar koop alles liever zelf bereid. Daarvoor moet je leren "proeven", daarvoor zoek ik het beste uit.

Zorg dat je volgende voedingsmiddelen altijd in huis hebt:
- aardappelen, rijst, bonen, brood, deegwaren, quinoa (zetmeelbron)
- yoghurt en karnemelk, ricotta of plattekaas en melk (zuivelproducten)
- scharreleieren (de beste eiwitbron)
- hoeveboter en olijfolie (vetstof)
- groenten en fruit (micronutriënten)