Nutralife
Oktobermaand, pompoenmaand - Superfood van de maand -

De pompoenen zijn talrijker dan vorige jaren, en zo klein heb ik ze nooit eerder geoogst. We hoeven ons niet aan de grootte te storen, dit jaar lijkt het wel of de zon alles op smaak heeft ingezet. Wie zoals ik lang heeft gewacht, oogst een oranje vrucht, met een schil taai als leer. Verborgen onder de schil nog dieper-oranje kleurig vruchtvlees: volrijp, hard maar nog sappig, de zon heeft de smaak intenser dan anders en ietwat poederig van smaak gemaakt. Zoals ik hem het liefste eet.

Pompoen is net zo’n vruchtgroente als komkommer en courgette. Alle macronutriënten zijn hier aanwezig. Toch is pompoen vooral water. En voor de rest zijn er suikers als glucose, fructose, sucrose en xylitol die pompoen des te zoeter maken. Pompoen is een vetarme vruchtgroente. En de zeldzame vetzuren hebben ketens van 16 en 18 koolstoffen lang. Onder die vetzuren vallen alfa-linoleenzuur en palmitinezuur op. Palmitinezuur is net zo nuttig als alfa-linoleenzuur: dankzij palmitinezuur is vitamine A opneembaar; in de celmembranen zal alfa-linoleenzuur zich in DHA omzetten. DHA is een natuurlijke ontstekingsremmer, samen met salicylzuur die ook in pompoen zit.

Maar daarnaast zijn er hier vele mineralen aanwezig. En de diep-oranje kleur doet een pak carotenoïden vermoeden. We zitten er niet naast: (pro-)vitamine A is als een van de drie belangrijkste vitaminen in pompoen verantwoordelijk voor de kleur. De andere twee zijn vitamine C en E. Het zijn alle drie anti-carcinogenen.

En wist je dat pompoen eten een natuurlijke remedie is tegen droge huid, zo zacht en vochtig wordt de huid van pompoen te eten.

Pompoen is gewoon superfood, zowel wat smaak als wat voedingstoffen betreft. Probeer dat maar eens uit op een pompoensoepje. http://www.nutralife.be/recepten/mijn-soepen/pompoensoep/