Nutralife
Walnoten, superfood met voordelen - Artikels -

Vanaf oktober liggen de noten en de kastanjes klaar op de grond om op te rapen. Een verlangen naar een nootachtige snack drijft me naar buiten de boomgaard in om een walnoot te kraken. Ik ben er als eerste bij om ze op te rapen. Herfstig weer als het is hoeft het niet veel te regenen om de noten zwart te kleuren.

Nu proeven ze nog vochtig, en tegelijk bitterzoet en olieachtig, zo helemaal vers van de boom, maar bedoeling is wel om ze te drogen zodat ze later niet gaan schimmelen. Voordat de winter voorbij is zijn ze al helemaal droog. En zo zijn ze een heel jaar lang bruikbaar in allerlei recepten: in een wintersalade in stukken gehakt met Brussels witlof, spekjes, roquefort en een honingdressing; in brownies gebruiken we halve noten; ook in mini-cakejes als traktatie bij de thee; in brooddeeg vermengd nadat ze tot een vochtige brij zijn vermalen; in een gebakken beslag als overheerlijke ontbijtkoek waarin 50 gram zachte boter, en evenveel bloemsuiker en gemalen walnoten zich met een ei en 20 gram bloem vermengen ingesloten in een kuiltje van briochedeeg. Vettig als ze zijn, zijn ze makkelijk te vermalen.

Het vet is onzichtbaar doch heel erg aanwezig, want tweederde van de walnoot is olie. Hier zijn de vetzuren bijna allemaal onverzadigd. En ook van alfa-linoleenzuur krijgen we meer dan ons deel. Moet je de verhouding zien: alfa-linoleenzuur houdt linolzuur helemaal in evenwicht. Dit is een goede snack voor de hersenen. Zoveel van dit soort natuurproducten zijn er niet, buiten walnoten en lijnzaad. 

Er is niet alleen vet, er zijn ook micronutriënten mee gekomen. Want de langketenige vetzuren in noten hebben de vitaminen A en E meegebracht. Vitamine E en vitamine A zijn precies wat we nodig hebben om de poly-onverzadigde vetzuren tegen oxidatie te beschermen. Ze doen dat in onbewerkte natuurproducten, en iets gelijkaardigs gebeurt in de aders en de hersenen. Alfa-linoleenzuur beschermt de celmembranen van onze aders. Niet als ze zelf eerst oxideert. Daarom nestelen linolzuur en alfa-linoleenzuur zich nooit in onze membranen, zonder vitamine E erbij: de dosis vitamine E in verhouding tot de poly-onverzadigde vetzuren. Dat doen ze overal waar de uitwisseling van zuurstof plaatsvindt, en dus waar oxidatie toeslaat – in het hart, de longen, het bloed. Of het nu vitamine A is of vitamine E, het zijn alle twee beschermende vitaminen tegen de beschavingsziekten die ons constant bedreigen. Walnoten kun je nooit ziek maken. Daarom staan ze op de lijst van anti-carcinogene stoffen. 

Magnesium in walnoten helpt met de prikkeloverdracht naar de spieren. Het voorkomt vermoeide spieren. En verder zijn er bijna evenveel vezels als suikers. Ondanks de suikers blijft de suikerspiegel constant, al eet je tien noten. Het levert uiteindelijk niet meer dan 139 kCal op.